tisdag 6 maj 2014

Den stora fasan.

Äntligen har det kommit lite blöta uppifrån.
Hoppas regnet tog med sig lite pollen ner och att alla allergiker nu kan få en drägligare tillvaro.

Min lilla promenad igår tog lite annorlunda vägar.
Visserligen drog jag mig uppåt Sandbankarna.
De stora fältet Högagärde var alldeles gult av maskrosor.

En viss tjusning i gula fält men rapsfälten är kanske att föredra.

Längst upp vet jag att det funnits bebyggelse.
Frågan är om det här är ngt fornfynd.
Stenarna ligger i ett buskage och de ligger i ring.

Vidare ner till Sannabadet.
Nej. jag kände inte på vattentemperaturen.
Här var en bred sandstrand när jag var liten.
Men Vättern tippar söderut varje år och stranden blir mindre och mindre.
Ute i viken finns massor av fornfynd .
Tom med en kyrka ligger under vatten utanför strandkanten.

PÅ väg upp genom Vättersnäs hörde jag ngr mystiska ljud från en trädgård.

Ingen skygg varelse direkt.
Han poserade så gärna för mig.

Hur lätt ha våra nya Svenskar det.
Fasan eller fasan.
Det gäller att betona ordet rätt.
Men visst!
En fasan kan vara en stor fasa att få in i trädgården.

4 kommentarer:

Mita sa...

En intressant promenad, och nog är det knepigt med språket för dom som ska lära sig. Inga problem tycker vi,men det sägs ju att svenskan kan vara svår att lära sig....
Idag väntas regn även här, och sen håller det väl i sig ett tag antar jag....
Kramar♥

yvonne sa...

Visst kan det vara knepigt med svenskan ett ord som modern beror på betoningen! .........Man får vara morgonpigg om jag ska fota honom ! Kram!

Veiken sa...

Här har det fallit en del regn, kallt och rått som attan är det!
Intressant med att Vättern tippar.Spännande med fornfynd och kyrka under vatten.... Fasaner gillar jag! Kramar

TantGlad sa...

Vilken fin fasan. Jättefina andra bilder åxo.
Ja det är en jobbig tid för allergiker.

Ha nu det jättegott och fortsatt fin kväll.
Kram från mig.