tisdag 19 juni 2012

Pengar är bra att ha

Vid genom gång av dagens nyheter fastnade jag för följande.


Jag har fel jobb. Eller så är det Arbetsgivaren som är fel. Inte får vi kommunal och Landstingsantällda ta del av några bonusar . Familjeföretaget Nominit i Värnamo ger sina anställda mellan 1-2 miljoner beroende på antällningstid. Bonusar brukar väl kanske inte uppgå till så mycket men många företag delar ut bonusar så här års. Alltså har jag valt fel arbetsgivare. 


Landtingen bryter mot lagen när patienters journaler inte kan spärras. Cosmic som de flesta landsting infört gör att alla. (ALLA) kan se dina uppgifter. Och inte kan jag spärra journalen heller. Det är på gott och ont. Ibland kan vårdgivaren ha nytta av uppgifter i journalen som patienten inte säger rakt ut. Tänk en patient som valsar runt till olika läkare bara för att få mediciner utskrivet? Och jag vill gärna få rätt vård när jag kommer in medvetslös. Att för läkaren då ha tillgång till min journal kanske räddar mitt liv.


ICA - affärer fuskar med datummärkningen. De tom med maler om köttfärsen. Inte första gången väl? Vissa lär sig aldrig.Men problemet gäller nog för många andra affärer också. I vinstsyfte så sätts människors hälsa på spel. Fy skäms.



3 kommentarer:

Siita sa...

Tråkigt att alla kan läsa, men ibland är det tur som du skriver. Kram

Yvonne sa...

Åskan är inget man sitter och väntar på! Jag tycker inte om åskan.När Kjell fick åka in akut med sitt öga i Lund så kunde läkaren i Malmö se på datan med en gång vad som hade gjorts och vad som skulle göras.Kram!

Mita sa...

Ja det är väl som mycket annat både på gott och ont vad det gäller journalerna.Bra och inte bra,beror lite på vad som händer,
Datummärkning och allt detta fusk är baske mig inte bra.Vem kan man snart lita på??
Kramiz♥