måndag 25 april 2011

Bystig

Barbie i naturlig storlek visar en person som är fullständigt oproportionelig.
1 meter runt bysten och 45 cm midja,
Är det dessa idéal som våra skönhetsdrottningar har när de förstorar brösten?
Ingen människa som är så där smal har ngn byst. Tvärt om. Ju smalar man är desto mindre byst.
Skostorlek 32-33 har heller ingen som är 180 cm lång. Oftast har långa personer även riktigt stora fötter.
Och dessa dockor köper vi till våra barn. Vilken snedvriden syn de måste få på hur man ska se ut.

8 kommentarer:

Siita sa...

Ja det är ju bara en docka, fanns inte när jag var liten. Kram

Carina Sjölund sa...

Klart dockor kan man göra hur som helst! Men 45 cm i midja???? vilken människa kan ha det?!
Ha en fin dag!
Kramen♥

♥ Carina ♥ sa...

Helt sjukt, dessa ideal...

Anonym sa...

Jag hade en Barbie. Mamma blev jättearg när jag - trots att hon sagt att jag inte fick - strök hennes baddräkt så det bara var en svart kolliknande grej kvar. Jag tyckte hon var taskig när jag inte fick en ny...
:-)
Fast visst sjutton ger dom en skev bild, dom dockorna...

Vickan sa...

Herregud! Har aldrig tänkt så faktiskt men när man ser dockan i naturlig storlek så ser det ju helt groteskt ut!!! Tyvärr så finns det ju många ungdomar som försöker att efterlikna måtten också. Hur snyggt är det egentligen att ha pinnsmal midja och stor byst. Jag tycker personligen att det är skitfult iallafall.

Tomtan sa...

JA där ligger man i lä (ja menar angående midjemåttet)

Petra sa...

Helt otroligt är det, inte fasen såg dom så groteska ut när jag var liten..?..

Kram

Anonym sa...

Hon är grotesk den lilla dockan. Det är vansinnigt hur dom propagerar för anorexi på alla sätt, även med dockor! Kram